De Taiwanese rederij heeft de mega-order nog niet officieel bevestigd, maar zegt wel dat ze doorgaat ‘met het vernieuwingsprogramma voor de vloot om de kwaliteit van de dienstverlening en het concurrentievermogen te optimaliseren’. De nieuwe schepen zouden vanaf 2023 in de vaart moeten komen.

Top-100

Het Franse bureau Alphaliner telt het twintigtal al mee in zijn top-100 van de grootste containervervoerders. Volgens die ranglijst heeft Evergreen met maar liefst tachtig bestelde schepen van gezamenlijk 754.000 teu het grootste orderboek van alle containerrederijen. Als dat cijfer bij de huidige capaciteit wordt opgeteld, stijgt Evergreen van de zevende naar de vijfde positie op de wereldranglijst.

Volgens Tradewinds zullen de schepen worden gebouwd bij Imabari Shipbuilding in Japan, Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea en de Chinese werven Zhonghua Shipbuilding Jiangnan Shipyard. De rederij zou zelf orders plaatsen voor de bouw van tien schepen. De andere tien zouden door een Japanse rederij worden besteld en door Evergreen op timecharter worden genomen.