De betrouwbaarheid van de vaarschema’s daalde volgens het nieuwste Global Liner Performance-rapport van de consultant in de laatste maand van het jaar naar 44,6%. December was daarmee de vijfde achtereenvolgende maand waarin het diepterecord werd gebroken.

In december 2019 voer nog drie op de vier schepen, 75%, op tijd. Eerder dat jaar waren de rederijen in de lente in de buurt gekomen van de 85%. Ook in het coronajaar bleef het nog tot in juli goed gaan, met een betrouwbaarheidspercentage van zo’n 75%, maar daarna volgde een vrije val.

Hamburg Süd

Containerschepen waren niet alleen vaker vertraagd, de vertragingen duurden maand na maand ook steeds een beetje langer, berekende Sea-Intelligence. In december was de gemiddelde vertraging opgelopen tot 5,7 dagen. In de zomer was de gemiddelde vertraging van verlate containerschepen 4,5 dagen.

Hamburg Süd was in december de containerrederij die er nog het vaakst in slaagde om op tijd aan de terminal te verschijnen, met een betrouwbaarheid van 55,3%. De Duitse rederij werd kort op de hielen gezeten door Maersk. De nummer 3, ZIM, zat al onder de 50%, al was de Israëlische rederij samen met het Koreaanse HMM volgens Sea-Intelligence wel de enige die verbetering wist te bewerkstelligen ten opzichte van november.

Onderaan de ranglijst bungelde Yang Ming met een betrouwbaarheid van net boven de 30%. Ook ONE arriveerde met slechts een op de drie schepen op tijd en hetzelfde gold, ondanks de lichte maand op maand-verbetering, voor HMM.

Chinees nieuwjaar

Sea-Intelligence verwacht niet dat de situatie zich in het lopende eerste kwartaal zal verbeteren. Ondanks het Chinees nieuwjaar sturen de rederijen nog volop schepen op pad, terwijl de congestie in zeehavens volgens het Deense consultancybureau nog ‘wijdverspreid’ is.

Dat containerschepen niet op tijd arriveren, is vaak overmacht. Dat is momenteel met name zichtbaar in het zuiden van Californië, waar de terminals in grote havens als Long Beach en Los Angeles zo vol zijn, dat afgelopen weekend zestig schepen voor anker lagen te wachten in de San Pedro Bay: een record.

De havens hadden gehoopt dat het Chinees nieuwjaar voor iets meer rust zou gaan zorgen waardoor achterstanden mogelijk ingelopen zouden kunnen gaan worden, maar het lijkt erop dat de containerrederijen precies dezelfde gedachte hebben en tijdens Chinees nieuwjaar dit keer volop aan het werk blijven in de hoop die matige betrouwbaarheidscijfers wat op te krikken. Waarschijnlijk blijft het daardoor voor havens en rederijen voorlopig dweilen met de kraan open.

Terwijl klanten de afgelopen maanden steeds vaker en langer op hun container moesten wachten, moesten ze er steeds meer voor betalen. Ook die ontwikkeling werkt nog tot in het nieuwe jaar door.

Adembenemend

De contracttarieven in de containerlijnvaart bereiken ‘historische hoogten’, zegt het Noorse dataplatform Xeneta op basis van zijn januari-statistieken. De importtarieven in Europa vertoonden met een maand-op-maand toename van 19,3% de grootste stijging uit de geschiedenis, aldus Xeneta. Wereldwijd was die groei 5,9%.

Xeneta spreekt van een ‘adembenemende ontwikkeling’ en zegt de tarieven in langetermijn-contracten goed te kunnen ‘temperaturen’ dankzij actuele gegevens van grote verladers als Unilever, Nestle en L’Oréal. Het dataplatform gebruikt naar eigen zeggen 200 miljoen datapunten.

Ondertussen zijn de spottarieven in het containervervoer, die in het najaar explodeerden en tot begin dit jaar hard doorstegen, juist aan het dalen. Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) is het gemiddelde tarief voor een container van Shanghai naar Noord-Europa vrijdag vastgesteld op 4276 dollar per teu, een daling van 117 dollar.

Prijsniveau

Xeneta adviseerde verladers eind november al om vanwege het hoge actuele prijsniveau de kat even uit de boom te kijken bij contractonderhandelingen met de containerrederijen. Ook nu stelt het Noorse databedrijf dat ‘flexibiliteit loont’ en dat verladers er verstandig aan zouden doen om zich ‘niet voor 100% vast te leggen in langetermijn-contracten tegen de hoogste tarieven aller tijden’.

Het dataplatform noemt onderhandelingen in de huidige marktomstandigheden ‘begrijpelijkerwijs moeilijk’. Het Noorse bedrijf stelt dat de verdere ontwikkeling van de tarieven zich moeilijk laat voorspellen, maar dat ‘verdere veranderingen’ onvermijdelijk zijn. Zo is volgens Xeneta-ceo Patrik Berglund duidelijk dat de Chinese overheid druk uitoefent op de rederijen om de tarieven te stabiliseren, uit vrees dat de Chinese export anders geschaad wordt, terwijl de grote vraag naar containervervoer volgens hem zelfs ‘de deur opent voor nieuwe spelers’. Hij wijst bijvoorbeeld op de rederij China United Lines. ‘Dat is nog een relatief klein bedrijf, maar toont wel het gevoel van opportuniteit’. Een ding staat volgens Xeneta vast: ‘voor alle betrokkenen wordt ook 2021 weer een zinderend jaar.’