De winstexplosie is vooral toe te schrijven aan de sterk gestegen hoeveelheid lading en de veel hogere prijzen, wat in scherp contrast staat met het begin van het boekjaar, toen de vraag bij het uitbreken van de coronacrisis juist nog onder druk stond. Het laatste kwartaal van het jaar is het derde kwartaal van ONE’s gebroken boekjaar.

In het vervoer tussen Azië en Noord-Amerika steeg het vrachtvolume met ongeveer 25% en ook de handel tussen Azië en Europa groeide fors, zegt ONE in het kwartaalbericht. Verder hadden de sterk gedaalde brandstofprijzen een positief effect op het bedrijfsresultaat. Volgens het tussentijdse rapport betaalde het bedrijf gemiddeld 314 dollar per ton, 103 dollar minder dan in het laatste kwartaal van 2019.

Aanloopverliezen

In het vervoer op de trans-Pacific moest ONE in het derde kwartaal boekingen afwijzen omdat alle beschikbare capaciteit al verkocht was. Het gemiddelde tarief lag ongeveer een derde hoger dan in het overeenkomstige kwartaal van 2010. Voor het vervoer tussen Azië en Europa was dat 25%. De omzet steeg van 2,9 tot 3,8 miljoen dollar.

Na drie kwartalen stond de teller op een winst na belasting van 1,63 miljard dollar, ruim twaalf keer de 131 miljoen dollar van het voorgaande jaar. Ruim 700 miljoen dollar is te danken aan de extreme prijsstijgingen in de laatste drie maanden van 2020. De goedkope brandstof voegde daar nog eens een plus van honderd miljoen aan toe.

Ook de kwartaalomzet maakte een forse sprong, van 2,91 miljard naar 3,76 miljard dollar. De Japanners denken in hun laatste kwartaal, het eerste van 2020 dus, voor vier miljard dollar aan vervoersdiensten te kunnen slijten en daar onder de streep 900 miljoen aan over te houden. Daarmee zou de netto jaarwinst uitkomen op tweeënhalf miljard, 24 keer die over 2019.

Zodoende worden de verliezen uit de beginperiode van de rederij met de knalroze schepen in een klap meer dan goedgemaakt. ONE ging 1 april 2018 van start als fusieproduct van de containerdivisies van de oeroude rederijen Mitsui, NYK en ‘K’ Line, maar bleek de complexiteit van die operatie onderschat te hebben. In plaats van de verwachte winst van een paar honderd miljoen in boekjaar 2018, stond er na twaalf maanden een verlies van bijna 600 miljoen dollar onder de streep.

Sweeper sailings

De Japanners, die overigens vanuit Singapore opereren, onthouden zich in het kwartaalbericht van enige vorm van tevredenheid en spreken slechts van een ‘gestaag herstel van het ladingvolume’ en een ‘significante toename van de spotmarkt’. ONE verwacht dat die situatie in de eerste drie maanden van 2020 niet wezenlijk zal veranderen. Wel wijst het op een aantal corona-maatregelen, zoals het inhuren van extra schepen ‘om doorgerolde lading te redden’, de aanschaf van extra containers en het inleggen van ‘sweeper sailings’ om lege containers te verzamelen en naar plekken met een containertekort te brengen.