Xeneta spreekt van een ‘adembenemende ontwikkeling’ en zegt de tarieven in langetermijn-contracten goed te kunnen ‘temperaturen’ dankzij actuele gegevens van grote verladers als Unilever, Nestle en L’Oréal. Het dataplatform gebruikt daarbij naar eigen zeggen 200 miljoen verschillende datapunten.

Ondertussen zijn de spottarieven in het containervervoer, die in het najaar explodeerden en tot begin dit jaar hard doorstegen, juist aan het dalen. Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) is het gemiddelde tarief voor een container van Shanghai naar Noord-Europa vrijdag vastgesteld op 4.276 dollar per teu, een daling van 117 dollar in vergelijking met een week geleden.

Langetermijn-contracten

Xeneta adviseerde verladers eind november al om vanwege het hoge actuele prijsniveau de kat even uit de boom te kijken bij contractonderhandelingen met de containerrederijen. Ook nu stelt het Noorse databedrijf dat ‘flexibiliteit loont’ en dat verladers er verstandig aan zouden doen om zich ‘niet voor 100% vast te leggen in langetermijn-contracten tegen de hoogste tarieven aller tijden’.

Het dataplatform noemt onderhandelingen in de huidige marktomstandigheden ‘begrijpelijkerwijs moeilijk’. Het Noorse bedrijf stelt dat de verdere ontwikkeling van de tarieven zich moeilijk laat voorspellen, maar dat ‘verdere veranderingen’ onvermijdelijk zijn. Zo is het volgens Xeneta-ceo Patrik Berglund duidelijk dat de Chinese overheid nu druk uitoefent op de rederijen om de tarieven te stabiliseren, uit vrees dat de Chinese export anders geschaad wordt, terwijl de grote vraag naar containervervoer volgens hem ook ‘de deur opent voor nieuwe spelers’. Hij wijst bijvoorbeeld op de rederij China United Lines. ‘Dat is nog een relatief klein bedrijf, maar toont wel het gevoel van opportuniteit’. Een ding staat volgens Xeneta vast: ‘voor alle betrokkenen wordt ook 2021 weer een zinderend jaar.’