Dat meldt de Duitse rederij op basis van voorlopige cijfers, die nog geen nettowinstcijfer laten zien. De ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) van een miljard dollar over het laatste kwartaal van vorig jaar was twee keer zo hoog als die over het vierde kwartaal van 2019. De groep komt op 18 maart in het jaarverslag met definitieve cijfers.

Gestegen prijzen

Hapag schrijft de sterke verbetering van de resultaten toe aan gestegen vervoersprijzen, lagere bunkerkosten en kostenbesparingen ter grootte van zo’n half miljard dollar. Het netto resultaat (ebit) over het vierde kwartaal van een half miljard dollar bevat een eenmalige afschrijving van 140 miljoen dollar vanwege ‘vlootoptimalisatie’.

De omzet van het concern groeide met slechts 3% tot 14,6 miljard dollar als gevolg van gemiddeld hogere vervoersprijzen. Ondanks de enorme tariefstijging tegen het eind van het jaar bleef de gemiddelde stijging over het hele jaar beperkt tot 4%. Het afgelopen jaar bracht het transport per teu gemiddeld 1115 dollar op, 53 dollar meer dan in 2019. In het laatste kwartaal lag het gemiddelde van 1163 dollar een kleine 10% boven dat van het voorgaande jaar.

Hoge vraag

President Uffe Østergaard van Hapag-Lloyd America heeft recentelijk in een interview gezegd te verwachten dat de vraag naar containervervoer in de eerste helft van 2021 groot zal blijven. Hij denkt dat consumenten de komende tijd veel goederen online zullen blijven bestellen omdat ze hun geld niet of nauwelijks kunnen spenderen aan uitgaan en vakantie. Volgens hem ziet het ernaar uit dat de tarieven in veel jaarcontracten kunnen worden aangepast ‘aan de nieuwe realiteit’.