De AL1 verbond Rotterdam, Hamburg, Antwerp en London Gateway met New York, Philadelphia, Norfolk en Halifax en was vorig jaar ook al steeds de pineut wanneer THE Alliance met ‘Covid-19 response measures’ kwam. Nu echter stelt de alliantie, die bestaat uit onder meer Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming, dat de aangekondigde aanpassingen in de transatlantische dienstverlening voor 2021 ‘de klanten een stabieler netwerk bieden’ en ‘inspelen op de groeiende marktvraag’.

THE Alliance blijft Rotterdam en New York met elkaar verbinden met haar AL2-loop. Philadelphia en Norfolk worden toegevoegd aan deze AL2-dienst, ten koste van aanlopen in de zuidelijker gelegen Amerikaanse havens Charleston en Savannah.

Noord-Europese havens

De Canadese haven Halifax wordt toegevoegd aan de AL5-loop, een dienst die Noord-Europese havens, waaronder Rotterdam en Antwerpen, via het Panamakanaal verbindt met de Amerikaanse westkust. Ook op deze dienst wordt Savannah overgeslagen, en vervangen door een aanloop in Port Everglades.

Verladers die via Savannah willen verschepen, kunnen voortaan terecht op de AL3-loop, dat Antwerpen als begin- en eindpunt krijgt (Rotterdam wordt niet aangelopen). De AL4-loop, met havens als Antwerpen en Houston, werd vorig jaar net als de AL1 regelmatig geschrapt vanwege de coronacrisis, maar staat nu wel gewoon op het 2021-programma.

De veranderingen gaan in het tweede kwartaal in.