Maersk heeft het incident na vier dagen bevestigd, maar verstrekte nauwelijks details. Volgens de Maritime Executive vond het incident waarschijnlijk plaats op zo’n duizend kilometer ten noordoosten van het Amerikaanse Midway, het beroemde atol dat bijna precies halverwege de Amerikaanse westkust en de Aziatische oostkust ligt.

Zwaar weer

Het onder Deense vlag varende schip van 13.100 teu was op 26 december vertrokken uit het Chinese Xiamen richting Los Angeles vertrokken. Het vaart op de TP6-route van Maersk tussen Oost-Azië en Noord-Amerika. Maersk refereert aan zwaar weer, maar geeft geen informatie over de windkracht en de golfhoogte.

De Deense rederij zegt in een verklaring het containerverlies te beschouwen ‘als een zeer ernstige situatie die onmiddellijk en grondig zal worden onderzocht’. De groep zegt verder alle relevante autoriteiten, waaronder de Amerikaanse kustwacht en de Deense scheepvaartinspectie, op de hoogte te hebben gebracht.

Beschadigde containers

Volgens het Britse schade-expertbureau WK Webster is het zeer waarschijnlijk dat zich aan boord een groot aantal beschadigde containers bevindt. Dat was onder meer ook zo op de ‘MSC Zoe’, die twee jaar geleden ten noorden van de Waddeneilanden in zwaar weer zo’n 340 containers kwijtraakte. De ‘Maersk Essen’ wordt op 22 januari in Los Angeles verwacht.

De afgelopen maanden hebben zich op de noordelijke Stille Oceaan twee vergelijkbare gevallen van containerverlies voorgedaan. Op 30 november verloor het mega-containerschip ‘ONE Apus’ zo’n 3000 kilometer ten noordwesten van Hawaï ongeveer 1800 containers. Begin november was het ook prijs toen de ‘ONE Aquila’ eveneens op de noordelijke Pacific waarschijnlijk meer dan honderd containers verspeelde.

Deze reeks gebeurtenissen is in tegenspraak met een rapport van de World Shipping Council van afgelopen zomer. Daarin wordt geconstateerd dat het aantal verloren containers de afgelopen jaren sterk is gedaald en dat die een miniem percentage van het totaal aantal vervoerde containers vertegenwoordigen. Volgens de belangenorganisatie zijn de afgelopen drie jaar gemiddeld slechts 800 containers per jaar overboord geslagen.