De in Zwitserland gevestigde rederij zegt in een circulaire aan klanten deze ‘uitzonderlijk beslissing’ te hebben genomen om extra kosten en vertragingen te vermijden. Het schip van 13.492 teu riep de hulp in van twee sleepboten en is door de ‘Alp Defender’ in veiligheid gebracht door het naar Algeciras te slepen. Daar heeft het inmiddels reparaties ondergaan.

Averij grosse

Als Maersk averij grosse had ingeroepen, waren alle ladingbelanghebbenden verplicht geweest mee te betalen aan de reddingskosten van schip en lading. Averij grosse-zaken zijn over het algemeen ingewikkeld, kunnen voor forse vertraging zorgen en de juridische afwikkeling ervan neemt meestal jaren in beslag. Onduidelijk is in hoeverre MSC nu tracht om de betaalde reddingskosten op zijn klanten te verhalen.

Volgens de rederij vertrekt het schip woensdag 20 januari richting Wilhelmshaven, waar ook de voor Felixstowe en Rotterdam bestemde containers gelost zullen worden. Die zullen per feederschip doorgaan naar hun eindbestemming. Volgens AIS-gegevens was het schip woensdagochtend nog niet vertrokken.

De ‘Maersk Elba’ was onderweg van Colombo, Sri Lanka, naar Felixstowe, toen er voor de kust brand in de machinekamer uitbrak. De bemanning slaagde erin die op eigen kracht te blussen, maar pogingen om via noodreparaties de voortstuwingsinstallatie weer aan de gang te krijgen, mislukten. De containerreus arriveerde op nieuwjaarsdag in Algeciras.

Foto: XEON, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons