OOCL’s aantal vervoerde teu’s in het vierde kwartaal was 23,7% hoger dan een jaar eerder (Transpacific: +28,9%, Azië-Europa: +17,6%), waarmee het beeld wordt bevestigd dat de westerse landen in het rijkelijk met feestdagen opgesierde kwartaal veel goederen hebben geïmporteerd. Ook het feit dat de containerreders hoge prijzen konden bedingen, komt in de OOCL-cijfers naar voren: de gemiddelde omzet per teu nam in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2019 met 22,2% toe.

Eindsprint

De flinke eindsprint gaf ook de totaalcijfers van 2020 een zonniger aanzien voor OOCL, na een moeilijke eerste jaarhelft door de coronacrisis. De omzet steeg met 18,9% en de gemiddelde omzet per teu met 10,8% in vergelijking met 2019. De omzet op de Azië-Europa-route groeide over het complete jaar gemeten het hardst, 24,5%, hoewel de jaargroei qua aantal teu’s op dit vaargebied juist relatief bescheiden was: 5,1%. Op de Transpacific was dit groeipercentage van de teu’s voor het hele jaar precies twee keer zo groot: 10,2%.

Ook onderling wisselden Europa en Noord-Amerika in het florerende vierde kwartaal trouwens fors meer containers uit. Het aantal teu’s op de Transatlantic was in die tijdspanne 22,8% hoger dan een jaar eerder. Maar de omzetstijging die hieruit voortvloeide, was relatief bescheiden: 4%. En over het gehele jaar gemeten, steeg de omzet van OOCL op de Transatlantic met een magere 0,6%.