De piraten nemen de slachtoffers in de regel mee naar een locatie op het droge om vervolgens losgeld te eisen van de werkgever van de zeevarenden. Elders in de wereld is het risico voor bemanningsleden om ontvoerd te worden door piraten bijzonder klein: het Piracy Reporting Centre van het International Maritime Bureau (IMB) kreeg behoudens West-Afrika vorig jaar melding van 5 ontvoeringen.

Wereldwijd

De piraterij-activiteit wereldwijd nam in zijn geheel evenwel toe, meldt het IMB in zijn jaarrapport: van 162 incidenten in 2019 naar 195 gevallen in 2020. Het ging vorig jaar om 3 scheepskapingen, 11 beschoten schepen, 161 gevallen waarbij piraten een schip wisten te betreden en 20 aanvalspogingen. Tankers (69 incidenten) en bulkschepen (51 gevallen) werden het vaakst belaagd, gevolgd door containerschepen (27 incidenten).

Het leeuwendeel van de ernstigste gevallen speelde zich af in de Golf van Guinee. Niet alleen waren daar verreweg de meeste ontvoeringen, ook alle drie de kapingen en negen van de elf schietincidenten vonden plaats in het West-Afrikaanse vaargebied. ‘Wat de incidenten in de Golf van Guinee bijzonder gevaarlijk maakt, is dat 80% van de aanvallers bewapend was met vuurwapens’, aldus het IMB.

Ver uit de kust

Het bureau stelt dat de piraten in de Golf van Guinee een toenemende bedrevenheid tonen en steeds vaker ver uit de kust hun aanvallen plegen. Een van de ontvoeringen van vorig jaar gebeurde 200 nautische mijl (370 kilometer) van de kust. ‘Een verontrustende trend die alleen kan worden bestreden door meer informatie uit te wisselen en beter samen te werken tussen schepen en instanties in de Golf van Guinee.’

Het IMB raadt scheepvaartverkeer aan om in het vaargebied altijd minstens 250 nautische mijl buiten de kust te blijven, totdat er een veilige ankerplaats beschikbaar is of een kade om vracht te laden en lossen.

West-Afrika is voor de logistieke sector een vaargebied in opkomst waar grote nieuwe containerterminals worden aangelegd en vaartuigen met steeds meer teu’s aanmeren. Ook verschillende Nederlandse rederijen komen er graag. Van een vrachtschip van de Groningse rederij Seatrade werden in september twee Russische bemanningsleden ontvoerd, die na een maand werden vrijgelaten.