Dat meldt analist Poten & Partners. Het Chinese staatsbedrijf controleerde 18% van de markt van de zogenoemde ‘dirty’ spotvrachten (ruwe olie, brandstoffen), een vergroting van het marktaandeel met 1% in vergelijking met 2019. Al merkten ook de Chinezen wel dat de spotmarkt in de olietankvaart door de coronacrisis achteruit ging: wereldwijd zakte de markt met 16% in.

Nederlandse origine

Unipec was verreweg de grootste charteraar, gevolgd door twee spelers van Nederlandse origine: Shell en Vitol. Vooral bij de VLCC’s (Very Large Crude Carriers), schepen die tot 2 miljoen vaten aan olie kunnen vervoeren, stond het Chinese staatsbedrijf op eenzame hoogte.

Maar ook bij Suezmax-schepen, tankers die tot 1 miljoen vaten aan olie kunnen meenemen en die door het Suezkanaal kunnen varen, moest Shell zich gewonnen geven. Shell was in die markt een jaar eerder nog de nummer één, maar wisselde in het coronajaar stuivertje met de Amerikaanse concurrent ExxonMobil, dat van de vierde naar de eerste plaats sprong. De Suezmax-markt in zijn geheel zakte in 2020 met 23% in.

Hollands glorie was er nog wel in de markt van de kleinere Aframax-schepen, tankers die tot 600.000 vaten aan olie kunnen vervoeren. In die markt waren Vitol, Shell en BP afgelopen jaar de belangrijkste charteraars. Deze markt ging in vergelijking met 2019 met 20% achteruit.