Samen met de China-Zuid-Amerika-trade, waarop het gemiddeld tarief doorstoomde naar maar liefst 8631 dollar per teu, hielp de Europa-trade de SCFI aan een nieuw recordniveau van 2870.34 punten. Een wereld van verschil vergeleken met de meest zieltogende periode van de containerlijnvaart, vijf jaar geleden, toen de prijsindex was afgedaald in de richting van de 400 punten.

Op het vaargebied China-VS, waar in het najaar in een eerder stadium dan in Europa van een ‘shipageddon’ werd gesproken, is de markt nu wel tot bedaren gekomen. Het gemiddelde tarief voor vervoer richting de Amerikaanse westkust kwam vrijdag uit op 4019 dollar per teu, welgeteld 1 dollar meer dan op de index van oudejaarsdag.

Azië-Europa

Ondanks de grote volumes die de containervaart in de tweede helft te vervoeren kreeg, is het containervolume op de Azië-Europa-trade vorig jaar per saldo afgenomen, blijkt uit nieuwe statistieken van de internationale redersvereniging Bimco, berekend tot en met november 2020. De volumedaling op de Azië-Europa-route was in de eerste maanden van de coronacrisis percentagegewijs zo groot – groter dan in het Azië-VS-verkeer – dat dit verlies niet meer volledig kon worden goedgemaakt. Het verlies van het containervolume op de Azië-Europa-trade kwam volgens Bimco voor de periode januari tot en met november uit op 5,3%.

Op de Azië-VS-route was het in het najaar daarentegen zo’n gekkenhuis, dat het containervolume daar juist met 6,4 % is gegroeid.

Wereldwijd bleef het volumeverlies in de containervaart daardoor in de periode januari-november beperkt tot 1,7%. Inclusief december zal het verlies uitkomen op circa 1,5%, verwacht de internationale redersvereniging. Daarmee kan volgens de Bimco worden gesteld, dat de containermarkt zich in het coronajaar goed staande heeft gehouden. In de eerste vijf maanden waren de volumes als gevolg van de eerste schrik van de coronapandemie nog met 7,3% ingezakt.

HMM

Jae-Hoon Bae, president/ceo van de Zuid-Koreaanse containerrederij HMM, heeft in zijn nieuwjaarsboodschap zijn medewerkers opgeroepen om vast te houden aan de ‘winnaarsmentaliteit’ die vorig jaar met de enorme winststijgingen in de sector is ontstaan. De ceo wil nauw blijven samenwerken met collega-rederijen binnen THE Alliance ‘om snel te reageren op veranderingen in de markt en een basis te leggen voor structurele winst’.

Bae stelt dat niet alleen Maersk en CMA CGM, maar ook andere internationale rederijen zich willen ontwikkelen tot brede logistieke dienstverleners, waaronder ook HMM. ‘We moeten ervoor zorgen dat we ons niet tot de scheepvaartsector beperken, maar met vastberadenheid en een aanhoudende belangstelling voor algehele logistiek proberen een grotere toekomst op te bouwen voor HMM in samenwerking met onze partners.’