Dit meldt het Deense ShippingWatch. Volgens de redersorganisatie Bimco liggen de meeste schepen al maanden te wachten en groeit de wachtrij gestaag. Aanleiding voor het conflict was de Australische eis om toegelaten te worden tot China om onderzoek te doen naar het ontstaan van het coronavirus. China heeft dat geweigerd en laat nu met de boycot merken niet van zulke eisen gediend te zijn.

Officieel heeft China de Australische steenkool alleen in december tegengehouden, maar volgens Bimco was de boycot toen in werkelijkheid al maanden aan de gang. China sloot in november een overeenkomst met Indonesië voor de import van kolen uit dat land. Volgens Bimco laten de Chinezen daarmee zien dat ze voor kolenimport niet afhankelijk zijn van Australië, een van ‘s werelds grootste steenkoolproducenten.

India

India, dat een gespannen relatie met China onderhoudt, heeft zich in het conflict gemengd omdat veel opvarenden op de kolenschepen de Indiase nationaliteit hebben. Sommigen van hen zitten al meer dan een jaar aan boord. India heeft China opgeroepen om bemanningswisselingen toe te staan, tot dusverre zonder succes.

Intussen groeit de kritiek op charteraars die weigeren om bemanningswisselingen toe te staan. Ze beroepen zich daarbij op bepalingen in het chartercontract die dit verbieden, maar volgens de IMO gaat dat veel te ver. Diens secretaris-generaal Kitack Lim heeft rederijen opgeroepen niet meer in zee te gaan met charteraars die ‘no crew change’-clausules eisen.