‘Het is niet dat ze op de verkeerde plaatsen staan. Alle schepen die kunnen varen, varen en alle containers die voor vervoer beschikbaar zijn, staan op de schepen en zijn onderweg. De leasemaatschappijen hebben geen containers meer op voorraad. We hebben containers geleasd en nieuwe geproduceerd en besteld’, zei Clerc tijdens een mediabriefing, waarover onder meer ShippingWatch en Reuters berichten.

De Zwitserse topmanager gaat er van uit dat de huidige situatie met een tekort aan containers en torenhoge prijzen de komende weken aanhoudt, maar denkt wel dat de markt in de loop van de eerste helft van 2021 afkoelt. ‘Of dit in februari, april of mei gaat gebeuren, weten het niet maar we zullen ons aanpassen als de zaken weer normaal worden’, zei hij. Topman Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd zei eind vorig jaar te verwachten dat de markt pas in de tweede helft van dit jaar zal stabiliseren.

Verrassend

De cco van Maersk noemde het verrassend dat de vraag naar containervervoer ondanks de tweede golf van lockdowns zo groot is gebleven. ‘Het zal de komende weken zeker nog druk zijn. Daarna zullen we zien hoe de situatie zich zal ontwikkelen in de periode na Chinees Nieuwjaar (12 februari – red.), waarvoor we nu schattingen van het aantal boekingen van klanten beginnen te ontvangen’, aldus Clerc.

Maersk heeft volgens hem geen plannen om tijdens de twee weken durende Chinese nieuwjaarsvakantie geplande afvaarten te annuleren. ‘Zoals het er nu naar uitziet, is de vraag gedurende die periode groot genoeg om alle geplande afvaarten uit te voeren. Bovendien hebben we schepen nodig om containers vanuit de VS en Europa terug te brengen naar Azië’, zei hij.

Geannuleerd

Een analyse van Deense dataleverancier eeSea bevestigt dat de containerrederijen nauwelijks plannen hebben om de komende twee maanden afvaarten te schrappen. Op de drie grote Oost-Westroutes is volgens het bureau voor februari tot nu toe 1,7% van het aantal geplande afvaarten geannuleerd en voor maart slechts 0,6%. Vorig jaar waren die cijfers nog 19,9% en 9,4%.

Volgens de eeSea-cijfers ligt de vervoerscapaciteit die de containerrederijen in januari inzetten 7% boven het niveau van de eerste maand van vorig jaar. Voor februari en maart zijn de cijfers nog aanzienlijk hoger, respectievelijk 34% en 17%. Volgens directeur Simon Sundboell van eeSea zetten de rederijen momenteel alle zeilen bij: ‘Er is geen onbenutte capaciteit meer. Ze charteren tonnage in, sloop van schepen wordt uitgesteld en de eerste nieuwbouworders zijn al geplaatst’.

Hij zegt verder begrip te hebben voor de frustraties van verladers, die nu een veelvoud voor het vervoer van hun containers moeten betalen van wat ze daar een jaar geleden voor kwijt weren. ‘De impact op die bedrijven is enorm. Bij sommigen lijkt de indruk te bestaan dat rederijen de capaciteit opzettelijk beperken om de vrachtprijzen op te drijven. Dat zien wij niet, aldus Sundboell.