Hij zei dat als gast op een online persconferentie van Hapag-Lloyd, waarop ook topman Rolf Habben Jansen aangaf voorlopig geen stabilisering van de markt te zien. ‘We zullen moeten afwachten wat er gaat gebeuren, want alles is erg onvoorspelbaar. Als Duits bedrijf werken we normaal gesproken met drie- of vijfjarenplannen. Op dit moment werken we met plannen voor drie maanden’, aldus de Nederlandse Hapag-chef.

Prijzen verdrievoudigd

Vooral de afgelopen weken zijn de prijzen in de containervaart omhoog geschoten naar het hoogste niveau in meer dan een decennium als gevolg van een exploderende vraag en lokale tekorten aan lege containers. Voor een twintigvoeter is het basistarief voor spotvervoer in relatief korte tijd verdrievoudigd tot meer dan 3000 dollar, maar er zijn uitschieters tot meer dan 5000 dollar.

Scharwath ziet daar in het komende eerste kwartaal van het jaar nog we nog weinig verandering in komen en denkt dat verladers ook voor het tweede kwartaal nog rekening moeten houden met hoge prijzen. ‘Voor zeevracht denk ik dat we pas in de tweede helft van 2021 weer een stabiele markt zullen zien’, aldus de DHL-topman.

Habben Jansen denkt niet dat het tekort aan lege containers in met name de VS rond Chinees Nieuwjaar begin februari opgelost is, zoals tot voor kort werd voorspeld. ‘De ontwikkelingen dit jaar hebben iedereen verrast. Consumenten hebben hun geld uitgegeven aan spullen die per container moeten worden vervoerd. Veel tekenen lijken erop te wijzen dat die trend zich in de eerste helft van volgend jaar zal voortzetten’, zei hij.