‘Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen’, aldus voorzitter Ad Schoenmakers van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij Fenex en directeur van expediteursbedrijf Ritra Cargo Holland.

‘Lading staat wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo, Sri Lanka staan 50.000 containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren’, klaagt hij.

Drie weken

Toen begin van dit jaar de export uit Azië door de coronacrisis drastisch afnam, haalden rederijen veel schepen uit de vaart en schrapten ze afvaarten. Hoewel de wereldhandel weer opleeft, is er nog steeds onvoldoende capaciteit, stelt Schoenmakers. ‘Als ik een container uit Shanghai naar Rotterdam wil verschepen had ik voorheen binnen vier dagen een plek op een schip. Nu duurt dat zeker drie weken.’

Volgens Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye zijn de prijzen door het tekort aan capaciteit en de herstel van de marktvraag op het niveau van 2019 de vrachtprijzen enorm gestegen. ‘Voor de import van een container uit China betaal je nu vier tot vijf keer zoveel als vorig jaar. Dat heeft een negatieve impact op internationale handelsstromen en remt het economisch herstel af’.

Europese Commissie

CLECAT, de koepelorganisatie voor Europese expediteurs, heeft volgens hem het probleem aangekaart bij de rederijen en de Europese Commissie. ‘Maar aan de wachttijden lijkt voorlopig geen einde aan te komen’, aldus De la Houssaye.

‘Begin februari is het Chinees Nieuwjaar. De weken daarvoor zijn altijd extreem druk in de scheepvaart. Dat zal voor nog meer vertraging zorgen, met lege schappen tot gevolg. We roepen de rederijen dan ook op zo snel mogelijk op te schalen.’