‘Vanwege de sterke vraag naar containers uit Azië en de opgelopen achterstand in de afgelopen weken, informeert CMA CGM u (…) over een boekingsstop in het Azië-Noord-Europaverkeer voor de weken 49, 50, en 51. De boekingsstop betreft alle transacties’, zegt de Franse rederij in een circulaire aan de klanten.
Het besluit lijkt samen te hangen met het grote tekort aan containers in met name China. Dat tekort vloeit voort uit de explosief gegroeide export in de tweede helft van het jaar, in gang gezet toen de Chinese fabrieken na de lockdown in het tweede kwartaal weer gingen draaien. Dit viel samen met een sterke groei van de vraag naar consumptieartikelen in Europa en de VS en de traditionele piek in het derde kwartaal in verband met de kerstverkopen.
Prijsstijgingen
Voor zover bekend is CMA CGM tot nu toe de enige van de grote carriers die een boekingsstop heeft afgekondigd. Hapag-Lloyd bijvoorbeeld accepteert nog nieuwe boekingen, maar heeft wel een forse tariefverhoging voor het Azië-Europa-vervoer aangekondigd. Vanaf 15 december bedraagt het basistarief 2945 dollar per teu voor Noord-Europa en 3330 dollar per teu voor de overbelaste Britse havens.
Volgens bronnen in de Rotterdamse haven zetten alle grote carriers momenteel alle beschikbare tonnage in en zijn alle schepen zo goed als volgeboekt. In sommige gevallen zouden rederijen prohibitief hoge tarieven offreren om verladers af te schrikken en zo ruimte over te houden voor lege containers. In China draaien de containerfabrieken op maximale capaciteit, maar ze kunnen desondanks niet snel genoeg produceren om het tekort op te lossen.
De scherpe prijsstijgingen van de afgelopen maanden – verladers betalen gemiddeld nu bijna drie keer meer dan een jaar geleden – heeft veel wenkbrauwen doen fronsen. De Amerikaanse toezichthouder FMC heeft het toezicht op de drie grote containerallianties verscherpt en Chinese autoriteiten hebben de rederijen ‘verzocht’ om tariefplafonds in acht te nemen. Dat is overigens niet door China zelf gemeld maar door CMA CGM.
Het is de vraag of de boekingsstop de rederij veel lading, en daarmee omzet en winst, zal kosten, aangezien het grootste deel van de beschikbare capaciteit vooruit wordt geboekt. Wel zal ze voor spotlading, die op het laatste moment wordt geboekt, ‘nee’ moeten gaan verkopen. De rederij boekte in het derde kwartaal een monsterwinst van 576 miljoen dollar, bijna dertien keer zo veel als vorig jaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?