Toen het Marin-onderzoek nog in volle gang was, werd het risico feitelijk al praktijk: de ‘OOCL Rauma’ (1425 teu) verloor medio februari van dit jaar zeven containers boven de Wadden. Dat incident ‘onderstreepte het belang van het onderzoek’, aldus Marin.

In het Marin Offshore Basin testte het onderzoeksinstituut drie verschillende containerschepen op een schaal van 1:63 en concludeerden de Wageningse wetenschappers dat de kleinere containervaartuigen met name gevaar lopen door zogenoemd ‘groenwater’. Dat is massief zeewater dat tegen de zijkant van de containers kan klappen in hogere golven.

Golfhoogtes

Marin heeft op basis van het nieuwe onderzoek en van zijn eerdere onderzoek voor de Onderzoeksraad Voor Veiligheid nu ‘voorlopige beperkende golfhoogtes’ vastgesteld. Het Wageningse instituut beveelt aan om deze golfhoogtes te gebruiken in de adviezen die de Kustwacht geeft aan schepen in het gebied en ook in het verdere politieke besluitvormingsproces.

Het risico op het verliezen van containers is volgens Marin het grootst in de zuidelijkste vaarroute boven de Wadden, maar ook voor de noordelijker gelegen route zijn voorlopige beperkende golfhoogtes bepaald die het verliezen van containers voortaan zouden moeten verhinderen.