Het noodlot tart de ‘ONE Apus’ zo al snel, want het schip werd pas vorig jaar opgeleverd. De foto van het compleet lege schip is, voor alle duidelijkheid, van die feestelijke oplevering van vorig jaar; niet álle lading is in de hevige storm verloren gegaan.

Hoe groot de schade wel precies is, zal pas duidelijk worden als de ‘ONE Apus’ terug is in Azië en de inspecteurs aan de slag kunnen. De Japanse haven Kobe is bereid gevonden het schip te ontvangen; het wordt daar komende dinsdag verwacht. Het ongeval gebeurde ten noordwesten van Hawaii, op een tocht van de Chinese haven Yantian naar Long Beach in de VS. De kapitein heeft na het ongeluk, waarbij op een groot deel van het schip geen container overeind bleef staan, meteen rechtsomkeert gemaakt om in veilige thuishaven de nog aanwezige containers te redden en de schade op te nemen.

Containerverlies

Als er daadwerkelijk 1.900 containers of meer in zee zijn verdwenen, is dat een ontzettend hoog aantal. Het aantal containers dat alle containerschepen bij elkaar wereldwijd verliezen op jaarbasis, werd door de World Shipping Council onlangs nog geschat op 1.382 stuks. Bij het veelbesproken ongeluk met de ‘MSC Zoe’ van bijna twee jaar geleden verdwenen 342 containers in de Waddenzee.

Het ‘ONE Apus’-ongeluk wordt vermoedelijk het grootste containerverlies sinds dat van de ‘MOL Comfort’. Dat schip, ook al van Japanse huize, verging in 2013 in de Indische Oceaan met 4.293 containers aan boord.