De groep kreeg daar vorig jaar al toestemming voor van zijn aandeelhouders, maar heeft daarvan tot nu toe afgezien vanwege de turbulentie in de markt. Maersk geeft niet aan waarom ze de tijd daarvoor nu wel rijp acht. Waarschijnlijk heeft het te maken met de snel stijgende winst als gevolg van de vraagpiek in de containervaart. De groep meldde twee weken geleden een kwartaalwinst van 1,12 miljard dollar voor belastingen, bijna twee keer zo veel dan vorig jaar.

Koers

Inkoop van eigen aandelen is in principe gunstig voor de koers voor een beursfonds omdat het uit te keren dividend over minder aandelen verdeeld hoeft te worden. Toch zijn beleggers niet altijd enthousiast over aandeleninkoopprogramma’s, omdat ze soms gezien worden als uitwijkmiddel bij gebrek aan investeringskansen.

Dat lijkt bij Maersk van toepassing. Zoals bekend heeft topman Soren Skou bepaald dat Maersk voorlopig geen grote investeringen in schepen gaat doen en genoeg heeft aan zijn huidige vloot van iets meer dan vier miljoen teu. Het budget van 1,3 miljard euro is toereikend om een nieuwe serie van een stuk of tien megaschepen van 24.000 teu te laten bouwen.

Inkoopprogramma

Het inkoopprogramma gaat maximaal vijftien maanden lopen. Het eerste deel ervan omvat 3,3 miljard kroon en duurt tot begin mei. Maersk heeft de uitvoering ervan uitbesteed aan Skandinaviska Enskilda Banken, die binnen bepaalde grenzen zijn eigen beleid kan voeren. Maersk heeft al 2,9% van de eigen aandelen in handen. Met het nieuwe programma kan dat oplopen tot meer dan 10%.