Dat blijkt uit een analyse van het Britse bureau Clarksons Research. Volgens dat onderzoek zijn er nu 776 schepen in bestelling, die (ook) op een alternatief voor bunkerolie kunnen varen. Dat is 15,2% van het wereldwijde orderboek. In draagvermogen is het aandeel nog beduidend hoger: ruim 27% van het totale orderboek.

Lng-tankers

Opvallend is het hoge aantal bestelde lng-tankers, die het vloeibare aardgas niet alleen vervoeren maar ook als brandstof gebruiken. Dat zijn er 138, ongeveer een derde van de huidige vloot. Die zijn samen goed voor 4% van het totale orderboek. Daarnaast zijn er nog 227 andere schepen in bestelling die op lng kunnen varen, waaronder containerschepen.

Opmerkelijk is ook het relatief grote aantal van 141 bestelde schepen die op batterijaandrijving of op een hybride voortstuwing gaan varen. Dat is iets meer dan 3% van alle schepen, maar in draagvermogen vertegenwoordigen die slechts 0,7% van het orderboek. Gemiddeld gaat het hier dus om vrij kleine schepen.

Lpg

Van de andere alternatieve brandstoffen speelt alleen lpg een rol van betekenis. De 37 bestelde schepen die daarop gaan varen vertegenwoordigen iets meer dan een procent van het orderboek, zowel in aantal als in draagvermogen.

Biobrandstoffen, methanol, ethaan en waterstof zijn samen goed voor 1% van het aantal bestelde schepen en 0,8% van het bestelde draagvermogen. Methanol en ethaan zijn daar met respectievelijk elf en dertien schepen favoriet. Er zijn drie schepen besteld die op waterstof kunnen varen en nog geen enkel schip met ammoniak-aandrijving.