Om vaccinatieprogramma’s snel te kunnen opstarten, zal luchtvracht weliswaar een logische eerste transportoptie zijn, maar de Unit Load Devices die in de luchtvaart worden gebruikt, zullen de klus volgens de containerrederij niet in hun eentje kunnen klaren.

Maersk relativeert bovendien de noodzaak om vaccins onder extreem lage temperaturen te vervoeren; dat zal volgens de rederij voornamelijk voor kleinere hoeveelheden in de beginfase nodig zijn. Voor de grootste vaccinstroom zullen reguliere reefercontainers volgens het bedrijf volstaan.

In het uiterste, hypothetische geval dat álle vaccins over een periode van 2 tot 3 jaar in zeecontainers vervoerd zouden worden, zijn volgens Maersk 70.000 containers nodig, maar in de praktijk valt de klus volgens de containerrederij te klaren met tussen de 5.000 en 7.000 containers. Dat aantal kan nog toenemen als reefercontainers ook ingezet gaan worden als ‘pop up cold storages’. En dat gaat volgens Maersk waarschijnlijk gebeuren, omdat er in de armere landen onvoldoende reguliere koelwarehouses staan om alle vaccins op te slaan.

Enorme druk

Maersk wijst erop dat de bevoorradingsketens op dit moment wereldwijd al ‘onder enorme druk’ werken en verwacht dat die druk op de reguliere logistiek alleen nog maar zal toenemen als de vaccinoperatie straks in volle hevigheid van start gaat.

In de ‘postpandemie’-wereld zal volgens Maersk werk moeten worden gemaakt van een logistiek systeem voor farmaceutische producten dat beter opgewassen is tegen grote schokken. Alle betrokkenen zullen moeten samenwerken om daarvoor een integrale aanpak te ontwikkelen, aldus de rederij.