De tarieven die verladers betalen in lange termijncontracten met containerrederijen zijn in november met gemiddeld 1,9% gestegen, nadat ze in oktober al met 1,3% omhoog waren gegaan, zo blijkt uit de Xeneta-statistieken, die gebaseerd zijn op cijfers van grote namen als Unilever, Nestle en L’Oréal. De tarieven zijn nu 0,9% hoger dan ze in het begin van het jaar waren.

Als een raket omhoog

De groei van de contracttarieven in de containervaart is daarmee lang niet zo wild als die van de spottarieven, die de laatste tijd als een raket omhoog schoten. Maar de containerrederijen willen het ijzer smeden nu het heet is, zegt Berglund, en proberen de situatie op de spotmarkt om te zetten in klinkende munt bij nieuwe contractonderhandelingen.

De Xeneta-ceo stelt dat er zelfs berichten zijn over containerrederijen die bij verladers op de stoep staan met het verzoek om bestaande contracten open te breken en de tarieven naar boven bij te stellen, met de grote marktvraag als argument.

Onderhandelen

Dat de containerrederijen het heft momenteel zo in handen hebben, hoeft volgens Berglund nog niets te betekenen voor 2021. Er zijn volgens hem ‘vroege signalen’ dat de tarieven in nieuw uit te onderhandelen contracten mogelijk helemaal niet zo sterk zullen stijgen als de huidige spotprijzen doen vermoeden. Hij vraagt zich af of sommige containerrederijen straks niet gaan proberen om marktaandeel te veroveren door met hun tarieven naar beneden te gaan.

Hoe de markt zich precies gaat ontwikkelen, is volgens Berglund nu zo onvoorspelbaar, dat hij verladers adviseert om voor een ‘voorzichtige benadering’ te kiezen en even af te wachten hoe de containermarkt zich begin 2021 gaat ontwikkelen. ‘Ze kunnen er mogelijk van profiteren als ze zich nu niet exclusief aan de contractmarkt binden.’