Daarmee is dit het grootste contract dat de groep heeft gesloten sinds zijn oprichting in de jaren zeventig, en komt het overeen met bijna 40% van de omzet van vorig jaar. Om wat voor soort schepen het gaat, heeft Samsung niet bekend gemaakt en over de identiteit van de opdrachtgever zegt het bedrijf alleen dat het om een Europese koper gaat.

IJsbreektankers

Waarnemers denken echter dat het gaat om ‘ijsbreektankers’ voor het Russische Novatek. Die bestelde recentelijk vijftien LNG-tankers, die zich een weg kunnen banen door twee meter dik ijs, bij de Russische Zvezda-scheepswerf in de buurt van Vladivostok. Zvezda heeft echter geen ervaring met de bouw van dit soort geavanceerde schepen en heeft daarom waarschijnlijk Samsung in de arm genomen, die dat wel heeft.

De werf mag waarschijnlijk de eerste vijf schepen van de serie gaan bouwen en gaat technische kennis aan de koper leveren, wat Zvezda in staat moet stellen om de andere tien schepen zelf te bouwen. Voor die constructie is toestemming nodig van het Kremlin, want die wil dat dit soort grote projecten in Rusland worden uitgevoerd.

LNG 2-project

De schepen zijn bestemd voor het LNG 2-project van Novatek aan de Golf van Ob in het Russische Noordpoolgebied. De gasproducent bouwt daar een enorm complex met drie zogenoemde LNG-treinen, die samen goed zijn voor de productie van twintig miljoen ton vloeibaar aardgas per jaar.

Vorige maand maakte Arctic LNG 2, waarin Novatek voor 60% participeert, bekend dat er zes soortgelijke tankers met een capaciteit van 172.600 kubieke meter worden gebouwd door het eveneens Koreaanse Daewoo. Ze zijn besteld door PAO Sovcomflot en Mitsui OSK en worden gecharterd door Arctic LNG 2. Samen met de vijftien Zvezda-schepen is de vloot daarmee compleet, aldus het Russische bedrijf.