Het vervoer van reefercontainers naar Xingang is momenteel praktisch onmogelijk doordat de reeferplugs in de haven massaal bezet zijn. De opstopping van reefercontainers ontstond doordat de Chinese autoriteiten reefercontainers streng zijn gaan controleren. De overheid vreest dat het coronavirus via de import van bevroren voedingsmiddelen uit andere delen van de wereld een rentree in China weet te maken.

Kritiek niveau

De situatie in de Xingang-haven heeft volgens Maersk een ‘kritiek’ niveau bereikt. De rederij dringt er daarom bij verladers op aan om hun reeferlading naar andere Chinese bestemmingen of andere markten te verschepen. Wie toch een reefercontainer op het schip wil zetten naar Xingang, krijgt van Maersk niet de garantie dat de container daar ook daadwerkelijk en op tijd zal worden afgeleverd. De rederij behoudt zich het recht voor om de container zo nodig in een andere haven van boord te laten halen. Om de extra kosten te dekken, is nu de genoemde, ontmoedigend hoge, piektoeslag ingevoerd.

Klanten die al een koelcontainer naar Xingang onderweg hebben, wordt aangeraden om contact op te nemen met de rederij om te bespreken of er alternatieven mogelijk zijn.

MSC

MSC heeft haar klanten eveneens op de hoogte heeft gesteld van de situatie in de Chinese havenstad en stelt vanwege overmacht niet aansprakelijk te zijn voor vertragingen in Xingang en ook niet voor alle eventuele schade die daaruit voortvloeit.

Bovendien heeft de Zwitserse rederij slecht nieuws wat betreft de eventuele omleidingsroutes. Alle grote havens in Azië staan momenteel onder grote druk en werken op bijna volle capaciteit, zo meldt MSC, en daardoor zijn de mogelijkheden om reefercontainers elders in te lossen volgens die rederij ‘minimaal’.