Net als vorige week stegen de tarieven tussen Shanghai en Europa harder dan die tussen Shanghai en de Verenigde Staten. De indexwaarde voor Europese bestemmingen steeg met 137 punten naar het niveau van 1.644 punten. De Amerikaanse westkust, die net als Europa met 20% veel gewicht legt in de schaal van de SCFI, steeg met 25 punten naar 3.913 punten. Eerder in de herfst gingen de containertarieven naar Amerika als een raket omhoog, maar het plafond lijkt daar onderhand nabij.

Razend druk

De containerrederijen hebben het razend druk met de aanvoer van voorraden voor de feestdagen en wisten de tariefontwikkeling eerder dit jaar een boost te geven door, bij wijze van coronamaatregel, schepen uit de vaart te nemen. Bovendien zijn de tarieven verder opgezweept doordat het erg lastig is geworden om aan beschikbare lege containers te komen. Inmiddels zijn wel weer steeds meer schepen terug in gebruik genomen, onder meer omdat China daarop heeft aangedrongen.

Wereldwijd het hardst stijgen momenteel trouwens de tarieven tussen Shanghai en West-Afrika: de index steeg op dat zich snel ontwikkelende vaargebied met 241 punten naar een totaal van 4.219 punten. West-Afrika telt in de algehele SCFI voor 2,5% mee.