De nieuwe dienst zal naar verwachting een extra volume van 200.000 ton papierrollen per jaar naar de PSA-terminal in Zeebrugge brengen. De behandeling van deze vrachten vergt extra mankracht, doordat de papierrollen er voor verder transport moeten worden overgeladen in containers. PSA Zeebrugge heeft daarvoor ongeveer dertig extra havenarbeiders nodig.

De Fiona Sea en de Jutlandia Sea kunnen zowel roll-on/roll-off cargo als containers laden. Ze hebben elk een capaciteit van 3.300 lijnmeter en 300 TEU. Ze zullen vanuit het Finse Kemi naar Oulu (eveneens in Finland) en dan via het Zweedse Husum naar Zeebrugge varen, om daarna via Antwerpen koers te zetten naar Vaasa (Finland). Vanaf januari zal er een extra aanloop zijn in Travemünde.

Tweede passage

De al bestaande wekelijkse dienst begint eveneens in Kemi, maar loopt na Oulu naar Pietarsaari (Finland) en Lübeck. De volgende haven is Zeebrugge. Daarna komt het Britse Tilbury aan de beurt. Voor de terugkeer naar het noorden volgt dan nog een tweede passage in Zeebrugge.

Vanaf einde 2021 wil Wallenius Sol voor de nieuwe dienst twee splinternieuwe schepen inzetten. Die zullen een gezamenlijke capaciteit van 5.600 lijnmeter en 800 TEU hebben én lng gebruiken als brandstof.

Volgens Tom Hautekiet, CEO van het havenbedrijf van Zeebrugge, weegt vooral Husum door als aanlegplaats, omdat die regio in Oost-Zweden nog geen verbinding had met Zeebrugge, zodat het er nieuwe klanten kan bedienen.