‘De markt is zo sterk, dat de Chinese autoriteiten vinden dat er op een gegeven moment een plafond moet zijn’, aldus de rederijtopman in de financiële krant. Volgens China kunnen containerrederijen niet tomeloos doen wat ze willen, maar moeten ze zich aan bepaalde regels houden.

Containertarieven

China zou zich de grootste zorgen maken over de containertarieven op de transpacific, waar de tarieven inderdaad nog steeds het hoogst zijn, al schoten afgelopen week juist de tarieven richting Europa het hardst de lucht in.

De vraag naar containers is tijdens de coronacrisis onder meer gestegen door het thuiswerken, vertelt Saadé in de Financial Times. Alle kantoormedewerkers die voorheen bij de Starbucks een muffin gingen kopen, willen nu bijvoorbeeld thuis toast voor zichzelf maken, met als gevolg dat containerrederijen miljoenen extra broodroosters te transporteren hebben.

Het grote vrachtaanbod zorgt volgens Saadé voor veel havenvertragingen. De CMA CGM-ceo zegt in de FT dat schepen richting Europa die voorheen twee dagen nodig hadden om in een Chinese haven te laden, nu tot wel zeven dagen aan de kade liggen.

Kritisch

Dat China de situatie in de lijnvaart zeer kritisch volgt, was overigens al duidelijk toen het Chinese ministerie van transport in september vertegenwoordigers van rederijen ontbood om te eisen dat tijdelijk stilgelegde vaardiensten op de transpacific weer zouden worden hervat.

Zuid-Korea riep onlangs op haar beurt een groep containerrederijen op het matje omdat die vaste contracten met Zuid-Koreaanse verladers niet zouden respecteren. De rederijen verkopen hun containerruimte volgens Korea liever aan Chinese exporteurs die hogere spottarieven betalen.