De index kwam uit op 1857,33 punten, zowat 200 punten meer dan de 1664,56 van een week eerder. De groei kwam dit keer voor een belangrijk deel voor rekening van de Europese vaargebieden, die samen met de Amerikaanse westkust het meeste gewicht in de schaal leggen bij de bepaling van de indexwaarde. Europa steeg met 262 punten door naar 1508 punten, het Middellandse Zeegebied met 310 punten naar 1674 punten.

Tarieven

De tarieven van Shanghai naar Amerikaanse bestemmingen waren juist verrassend stabiel; zo steeg de index voor de Amerikaanse westkust met slechts 16 punten. Toch blijft containervervoer naar Amerika peperduur, want de spottarieven waren er in een eerder stadium al de pan uitgerezen. De Amerikaanse oostkust spant nog steeds de kroon met een totaal van 4676 punten, terwijl ook de westkust steeds dichter in de buurt van de 4000 punten kruipt.

Vanwege de coronacrisis snoeiden containerrederijen dit jaar in hun vaarschema’s, waardoor schaarste werd gecreëerd. Het is voor verladers vaak zo lastig om aan beschikbare lege containers te komen, dat ze bereid zijn om diep in de buidel te tasten om die toch op de kop te kunnen tikken.