Het Koreaanse ministerie van Oceanen en Visserij riep deze week vertegenwoordigers van negen rederijen op het matje en waarschuwde dat er een onderzoek naar hun gedragingen zal worden ingesteld zodra er een officiële klacht wordt ingediend. De negen rederijen zijn Maersk, MSC, CMA CGM, Cosco, Yang Ming, HMM, Sinokor, KMTC en SM Line.

‘Elke gerapporteerde contractschending of eenzijdige verandering van contractvoorwaarden zal diepgaand onderzocht worden en waar nodig bestraft om de marktorde te bewaren’, zo kregen de rederijen op het Koreaanse ministerie te horen. Welke strafmaatregelen Zuid-Korea precies in gedachten heeft, is nog niet duidelijk.

Stijging spottarieven

Containerrederijen sneden tijdens de coronacrisis in hun dienstenaanbod en bewerkstelligden daarmee een flinke stijging van de spottarieven voor containers. De reders wisten hun winsten zodoende fors op te krikken. Zo heeft Yang Ming, een van de in Seoul ter verantwoording geroepen rederijen, toevallig net bekend gemaakt dat het in het derde kwartaal voor het eerst sinds twee jaar weer zwarte cijfers heeft kunnen schrijven. De winst na belasting van de Taiwanese rederij kwam uit op 91 miljoen dollar, hoewel er door de vloot van het bedrijf in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar 11% minder containers werden vervoerd.

Yang Ming verwacht dat de positieve financiële trend zich in het laatste kwartaal zal voortzetten en zegt ‘de meest passende capaciteit te bieden om aan de vraag op de verschillende vaargebieden te voldoen’.