De index kwam uit op 1664,56 punten, een stijging van 134,57 punten in vergelijking met de 1529,99 punten van een week geleden. In 2010 wist de tarievenindex de barrière van 1600 punten net niet te slechten, hij reikte toen tot 1583,18 punten.

Profiteren van corona

De containerrederijen hebben dit jaar flink weten te profiteren van de coronacrisis. Door schepen tijdelijk stil te leggen en te snoeien in de dienstverlening, zorgden de reders ervoor dat de balans tussen vraag en aanbod in de containermarkt doorsloeg in hun eigen voordeel en konden ze hogere tarieven bedingen.

Vooral de tarieven vanuit Shanghai naar Amerika, waar onlangs werd gewaarschuwd voor een ‘shipageddon’ vanwege de toevoer van vracht voor de feestdagenperiode, zijn de pan uitgerezen. Voor havens aan de Amerikaanse westkust staat de index nu op 3871 punten, voor de oostkust zelfs op 4665 punten, terwijl in Zuid-Amerika met 4110 punten de spottarieven eveneens een hoog niveau hebben bereikt.

Spottarieven

Ook in Europa maakten de spottarieven afgelopen week een verdere stijging door, al gaat het er in dit werelddeel niet zo wild aan toe als in Amerika. De index steeg hier met 106 punten naar een totaal van 1246 punten. Europa zorgde er zo voor dat de wereldwijde SCFI in elk geval nog niet in de duizenden punten belandde. Europa weegt in de index even sterk mee als de Amerikaanse westkust: beide bepalen de index voor 20%. Het Middellandse Zeegebied, dat op 1365 punten zit, weegt voor 10% mee.

De hardste stijging vond plaats in Singapore, waar de index met 221 punten steeg naar 475 punten, wat aardig in de buurt kwam van een verdubbeling. Singapore weegt in de index voor 7,5 % mee, maar belandt nooit in de duizenden punten omdat het relatief dichtbij Shanghai ligt en vanuit China logischerwijs dus een minder dure transportbestemming is.

Op vrijwel alle bestemmingen in de wereld steeg de index afgelopen week. Alleen op de Zuid-Afrika-route, die in de index voor 2,5% meeweegt, werden 10 punten ingeleverd.

Concurrentiestrijd

De containervaart beleeft door de coronacrisis al met al een compleet ander jaar dan in 2016. In die tijd waren de containerrederijen in zo’n felle concurrentiestrijd verwikkeld, dat de containertarieven volkomen onderuit gingen. De Shanghai Containerized Freight Index, bij zijn introductie eind twintigste eeuw begonnen op 1000 punten, verschrompelde op het dieptepunt vier jaar geleden tot iets boven de 400 punten. Daarna klauterde de index weer op, om in 2019 af en toe boven de 800 punten uit te komen, al kwam de klad er herfst 2019 wel weer even in. Begin 2020 was er al een aardige opleving, maar de grote sprong voor de index kwam pas met het coronavirus.