De Amerikaanse grondstoffengigant is daartoe een samenwerking aangegaan met het Britse BAR Technologies. Die omschrijft zichzelf als een spin-off van Ben Ainslie Racing (BAR), het Britse zeilteam van Olympisch en wereldkampioen Sir Ben Ainslie. Dat werkt aan de ontwikkeling van WindWings, stevige vleugelzeilen met een hoogte tot 45 meter.

BAR zegt op zijn site dat de mogelijke brandstofbesparing per schip verschilt: ‘Dit zou de brandstofefficiëntie van schepen met meer dan 30% kunnen verhogen, afhankelijk van de installatie op bestaande schepen of gecombineerd met een geoptimaliseerde nieuwbouwromp’. Het bedrijf zegt verder geen foto’s of of video-animaties vrij te zullen geven voor ze klaar zijn.

Bulkcarriers

De bedrijven willen in 2022 als eerste een productentanker met de vleugelzeilen uitrusten. Daarna zouden ook bulkcarriers volgen. Cargill exploiteert zo’n zeshonderd gecharterde schepen, die daarmee een van de grootste commerciële vloten ter wereld vormen.

Cargill is overigens niet de enige speler die experimenteert met zeilen op vrachtschepen om brandstof te besparen en de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Eerder kondigden onder meer Maersk Tankers en CMA CGM al plannen aan om zeilen op schepen te zetten.