Het Maersk-schip, dat naar de Turkse haven Canakkale vertrok, liep slechts lichte schade aan de boeg op. Twee bemanningsleden van het marineschip raakten gewond en werden in het ziekenhuis opgenomen. Het ongeval gebeurde dinsdagochtend vroeg bij daglicht.

Snelheid

Volgens de Griekse kustwacht voer de ‘Maersk Launceston’ aanvankelijk met een snelheid van zestien knopen (bijna 30km/u), maar verminderde de snelheid kort voor de aanvaring tot vijf knopen. Het voorschip van de ‘Kallisto’ is afgesleept naar de naburige haven Salamis.

Het containerschip kreeg de opdracht om terug te keren naar Piraeus voor onderzoek en ligt aan de kade van een containerterminal. Volgens de kustwacht was er ten tijde van het ongeval een navigator op de brug. De ‘Maersk Launceston’ vaart onder Portugese vlag en wordt beheerd door de Duitse John T. Essberger Group, dat een vloot van bijna dertig Nederlandse en Portugese schepen exploiteert.

Foto’s lijken uit te wijzen dat de romp van ‘Kallisto’ van hout is, zoals veel voorkomt bij oudere mijnenvegers, wat zou verklaren waarom het schip zo zwaar is beschadigd. Volgens Griekse media is het marineschip om die reden ook niet meer repareren. De Griekse mijnenveger is 33 jaar oud en voer eerder als ‘HMS Berkeley’ van de Britse marine.