De sfeer aan boord was zondag in elk geval dermate agressief geworden, dat 21 bemanningsleden zich hadden teruggetrokken in de citadel, terwijl alleen de kapitein nog op de brug was gebleven om contact te houden met de autoriteiten aan wal.

Gewapende commando’s van de Special Boat Service lieten zich met touwen vanuit helikopters aan dek zetten om de bemanningsleden te bevrijden en de verstekelingen in te rekenen. De verstekelingen waren aan boord gekomen in Lagos, de Nigeriaanse vertrekhaven, en wilden na aankomst van de tanker in Southampton waarschijnlijk een nieuw bestaan opbouwen in Engeland. In Britse tabloids wordt nu gespeculeerd dat hen mogelijk een lange gevangenisstraf wacht.

Spektakel

In sommige buitenlandse kranten is de Britten verweten dat ze van de operatie zondag een wat al te Hollywood-achtig spektakel hebben gemaakt, maar directeur Bob Sanguinetti van de UK Chamber of Shipping heeft de actie in de Financial Times verwelkomd als een ‘helder signaal’ dat andere mensen kan ontmoedigen om als verstekeling mee te varen op schepen.

Door alle veiligheidsmaatregelen die in de scheepvaart door de jaren heen zijn genomen, slagen minder mensen dan vroeger erin om als verstekeling mee te liften, maar scheepsverzekeraar Standard Club stelt naar aanleiding van het incident van zondag dat verstekelingen voor de maritieme sector niettemin nog steeds een bedreiging vormen. De Standard Club zegt zelf de afgelopen tien jaar in totaal 517 claims te hebben afgehandeld die verband hielden met verstekelingen. Daarbij waren 1.040 verstekelingen betrokken. De betreffende claims kostten de verzekeraar ruim 11 miljoen dollar.