Onder meer Frank Ganse, hoofd Global Reefer Logistics bij Kühne + Nagel, kwam met die waarschuwing. Het tekort heeft volgens de expert verschillende oorzaken.

Zo is er structureel een stijgende vraag naar koelcontainers voor bederfelijke waar vanuit China, maar wachten ook nog veel lege reefers in de Chinese havensteden na de coronacrisis op een plekje op de containerschepen voor de terugreis. ‘Er is echter door het sterke herstel van de vraag naar stukgoed nauwelijks ruimte te bemachtigen voor de lege reefercontainers’, aldus Ganse. Daardoor zijn nog steeds te veel reefercontainers op de verkeerde plek in de wereld.

Chinese vleesimport

Logistiek consultant Thomas Eskesen, ooit hoofd reefers bij Maersk, noemt vooral de sterke Chinese honger naar Europees en Amerikaans vlees als hoofdoorzaak van de knelpunten. ‘Die groei zet de komende jaren gewoon door’, aldus de Deen. Tegelijkertijd investeren de reders niet voldoende in nieuwe containers, stelt hij.

Eskesen voorziet voor dit jaar een groei van 3 tot 4% van de  reefercapaciteit. Dat komt wel overeen met de volumegroei in de markt, maar die prognoses houden volgens de expert geen rekening met het feit dat door de coronamaatregelen het herpositioneren van de containers een bijzonder tijdrovend proces is geworden.

Lockdowns

De verschillende lockdowns aan de grenzen hebben daarnaast in de logistieke koelketen voor enorme verstoringen van de logistieke processen gezorgd en daarmee ook hogere kosten. De tarieven voor een reefercontainer zijn daardoor al gemiddeld met 8% gestegen naar 3.411 dollar. In de spotmarkt van Europa naar Azië liggen die zelfs al op meer dan 7000 dollar, aldus de experts.