Het is de tweede keer dat het familiebedrijf de financiële verantwoording over het afgelopen jaar moet uitstellen. Dat had eind juli moeten verschijnen, maar dat werd toen verschoven naar eind september. Dit meldt ShippingWatch, dat zich baseert op onderzoek van het Franse bureau Alphaliner.

Voortbestaan

Het familiebedrijf, waarvan oprichter Chang Yun Chung vorige maand op 102-jarige leeftijd overleed, vecht al geruime tijd voor zijn voortbestaan. PIL wankelt onder een schuldenlast van zo’n vier miljard dollar en heeft een deel van zijn schepen verkocht om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Het bedrijf is dit jaar daardoor teruggevallen van de tiende naar de twaalfde plaats op de wereldranglijst van Alphaliner met een vlootcapaciteit van net onder de 300.000 teu.

De groep is al maanden over een reddingsoperatie in gesprek met het investeringsfonds Heliconia, onderdeel van de staatsholding Temasek. PIL maakte in juni bekend een exclusieve overeenkomst met een looptijd van een half jaar met Heliconia te hebben gesloten voor onderhandelingen ‘in relatie tot een mogelijke investering’. De maand erop stelde Heliconia de rederij honderd miljoen dollar ter beschikking om aan haar verplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Volgens Alphaliner zijn bij de onderhandelingen zo’n vijftien schuldeisers betrokken. Verwacht wordt dat Heliconia Capital Management de groep op de been zal houden door een deel van de aandelen over te nemen en nieuwe leningen te verstrekken.