Van de in totaal 85 bemanningsleden die wereldwijd in gijzeling werden genomen, overkwam dat er 80 voor de West-Afrikaanse kust. Onder hen ook twee bemanningsleden van de ‘Water Phoenix’, een reeferschip van de Groningse rederij Seatrade dat vorige maand werd aangevallen voor de kust van Nigeria. Dertien andere overvallen waarbij in het gebied bemanningsleden gevangen werden genomen, vonden plaats bij Benin, Gabon, Equatoriaal-Guinea en Ghana.

Goed georganiseerd

Het IMB waarschuwt dat de piratenbendes die actief zijn in de Golf van Guinee goed georganiseerd zijn, alle typen schepen aanvallen en er niet voor terugdeinzen om ver de zee op te gaan. De aanval waarbij dit jaar de meeste bemanningsleden werden gekidnapt, was toevallig ook de aanval die het verst op zee plaatsvond: meer dan 350 kilometer van de Nigeriaanse kust. Acht piraten met machinegeweren vielen daarbij medio juli een producttanker aan en gingen er vandoor met dertien gevangen bemanningsleden, die een maand later door de autoriteiten bevrijd konden worden.

West-Afrika is een snel groeiend vaargebied waar nieuwe containerterminals uit de grond worden gestampt en steeds grotere containerschepen varen. Nederlandse rederijen als NileDutch en Wagenborg zijn er ook actief.

Beveiligingsmaatregelen

Aan de oostkant van Afrika is de piraterij rond Somalië juist behoorlijk onder controle gebracht dankzij allerlei beveiligingsmaatregelen. Ook het aantal aanvallen in Indonesië ging verder naar beneden. Toch nam het totale aantal incidenten wereldwijd toe: vorig jaar werden er in de eerste drie kwartalen 119 incidenten geteld, dit keer waren dat er 132. Behalve de situatie in West-Afrika zag het IMB ook een zorgwekkend aantal aanvallen met messen – minstens tien incidenten – in de Straat van Singapore.

Michael Howlett, directeur van het IMB, noemt het risico van piraterij een extra stress voor scheepsbemanningen, die door Covid-19 toch al in de rats zitten.