Dat heeft de Deense containergigant deze week bekendgemaakt bij de presentatie van het voorlopig resultaat over het derde kwartaal. De rederij neemt voor de ingrijpende sanering al een voorziening op in de boeken van rond de 100 miljoen dollar.

De reorganisatie vloeit vooral voort uit de bestaande strategie van topman Søren Skou van Maersk om de kosten in de containervaart te verminderen en de beurskoers structureel op een hoger niveau te krijgen.

Meer dan verwacht

Maersk verwachte voor het derde kwartaal van dit jaar, waarvan de definitieve cijfers in november worden gepubliceerd, een bedrijfsresultaat van 2,4 miljard dollar. Dat is 23% meer dan de markt had verwacht. De omzet komt daarbij uit op 9,9 miljard dollar, op een containervolume dat 3% daalde. Maersk behaalde over het tweede kwartaal een nettowinst van 443 miljoen dollar, vergeleken met 154 miljoen over dezelfde periode in 2019.

De topman wijst er in zijn toelichting op dat het ondanks de aangekondigde sanering crescendo ging in de containervaart in het derde kwartaal. Hij wijst er daarbij op ‘dat volumes sneller herstelden dan verwacht’ en dat ‘onze kosten onder controle bleven’. Daarnaast profiteerde Maersk van de grote vraag naar containers in de markt, waardoor de tarieven sterk toenamen en de inkomsten ‘snel stegen’.

De winstverwachting over het lopende boekjaar heeft de directie dan ook aanzienlijk opgeschroefd: van 6 tot 7 miljard dollar naar een bandbreedte van 7,5 tot 8 miljard dollar. Oorspronkelijk ging Maersk nog uit van een bedrijfsresultaat voor 2020 van 5,5 miljard dollar.

Ondanks de sterke winstverwachting wijst Skou er tevens op dat door de aanhoudende coronacrisis de vooruitzichten voor volgend jaar ‘onzeker’ blijven. ‘Potentiële nieuwe lockdowns zijn van invloed op de vraag. Ook de timing van een mogelijk vaccin heeft invloed op 2021.’

Damco

Maersk maakt bij de reorganisatie tevens een einde aan de merknamen Damco en Safmarine. De Zuid-Afrikaanse rederij Safmarine was al geheel geïntegreerd in Maersk Line, terwijl alle luchtvracht- en groupage-activiteiten van Damco de laatste maanden waren verhuisd naar de logistieke divisie van Maersk. Daarnaast worden in het kader van een verdere rationalisatie de back-offices en verkoopafdeling van de Duitse dochter Hamburg Süd afgebouwd.