Via het aanbieden van een zogeheten stabiliteitspakket in september wilde DB Schenker verladers van de geliquideerde FCL-divisie van Damco een vervoersalternatief bieden. Dat aanbod was blijkbaar tegen het zere been van de Maersk-directie in Kopenhagen.

Geen key-account meer

Uit een bericht van de doorgaans goed geïnformeerde Duitse vakkrant DVZ blijkt nu dat Maersk in de tegenaanval is gegaan door de lopende tarieven-en capaciteitsovereenkomst met DB Schenker per 1 oktober op te zeggen en de Duitse expediteur de status als ‘key account’ te ontnemen. Het gevolg van het laatste besluit is dat Schenker niet meer op krediet lading kan boeken bij de Deense rederij, maar direct moet betalen bij iedere boeking.

Redersportefeuille aangepast

Maersk wil tegenover de krant niet reageren op het opzeggen van de overeenkomst, terwijl DB Schenker de ‘veranderingen’ wel heeft bevestigd, maar ze in een andere context wil plaatsen. Volgens de Duitse expediteur heeft het dit voorjaar de redersportefeuille ingrijpend aangepast waardoor 90% van de lading voor Maersk is overgeheveld naar andere containervervoerders dit jaar. Deze maatregel is genomen om voor de klanten een optimaal pakket aan vervoersopties tegen de best tarieven aan te bieden, aldus DB Schenker. Het bedrijf wijst er verder op dat dit besluit losstaat van het aanbod dat september werd gedaan aan de klanten van Damco ‘met het oog op het feit dat die NVOCC-activiteiten werden opgeheven’.