Het schip, vernoemd naar de grondlegger van de Franse rederij, is de eerste van een serie van negen en wordt ingezet op de French Asia Line tussen Azië en Europa. CMA CGM ziet de introductie daarvan als een belangrijke stap in het streven om in 2050 ‘koolstof-neutraal’ te zijn.

De haven van Rotterdam speelt een belangrijke rol in het project als het vaste ‘tankstation’ voor de nieuwe generatie containerreuzen. Niet voor niets komt de inhoud van 18.600 kubieke meter van de enorme LNG-tank precies overeen met de die van ‘s werelds grootste bunkerschip, de eveneens nieuwe ‘Gas Agility’ van Total en MOL. Dit 135 meter lange bunkerschip arriveerde recentelijk in Rotterdam en werd daar deze week gedoopt.

Recordschepen

De tank loopt over de volle breedte van de ‘CMA CGM Jacques Saade’ en vormt het hart ervan: de rest van het schip is er als het ware omheen gebouwd. De CMA CGM-schepen hebben vrijwel dezelfde afmetingen als de nieuwe recordschepen van MSC en HMM van bijna 24.000 teu. Dat laat zien dat de LNG-installatie een forse hap uit de vervoerscapaciteit van het schip neemt.

Rotterdam is een van de dertien aanloophavens, die gedurende een rondreis van 84 dagen worden aangedaan. De andere Europese aanloophavens zijn Southampton, Duinkerke, Hamburg en Algeciras. Het schip wordt eind oktober in Southampton verwacht en begin november in Rotterdam.

De andere containerreuzen worden vernoemd naar beroemde Parijse plekken en instituten: Champs Elysées, Palais Royal, Louvre, Rivoli, Montmartre, Concorde, Trocadéro, en Sorbonne. Alle negen worden geregistreerd in het Franse Internationale Register, dat allerlei belastingvoordelen biedt in vergelijking met de traditionele Franse vlag.