Uit verklaringen van bemanningsleden blijkt ‘dat het mogelijk is’ dat de kapitein opdracht heeft gegeven de kust tot op vijf mijl te naderen, zodat bemanningsleden via een sterk telefoon- en internetsignaal met hun families konden communiceren. Kennelijk was hij zich niet bewust van de aanwezigheid van riffen voor de kust van het eiland in de Indische Oceaan, ruim 800 kilometer ten westen van Madagaskar.

Manouvre

Uit een verklaring van de Panama Maritime Authority (AMP) blijkt verder dat zowel de kapitein, als de hoofdwerktuigkundige en de eerste stuurman op de navigatiebrug waren toen die manoeuvre werd uitgevoerd. Volgens de AMP lijkt het erop dat ze bij de nadering van het eiland een elektronische kaart met een verkeerde schaal hebben gebruikt.

Mogelijk heeft de officier van wacht door de aanwezigheid van de drie hoogste officieren op de brug de navigatieapparatuur onvoldoende in de gaten gehouden. De AMP zegt nog te wachten op de resultaten van de ondervraging van de kapitein, die door de Mauritiaanse politie is gearresteerd. Die heeft ook de voyage data recorder van het schip in beslag genomen.

Gevolgen

De Japanse minister Toshimitsu Motegi heeft gezegd dat zijn land Mauritius ‘hulp zonder precedent’ heeft aangeboden om de gevolgen van de scheepsramp aan te pakken. De 300 meter lange bulkcarrier was van eigendom van de Japanse Nagashiki Shipping en voer voor het eveneens Japanse Mitsui OSK Lines.

Motegi noemde geen bedragen. Hij zei met de Mauritiaanse premier Pravind Jugnauth onder meer gesproken te hebben over hulp bij het opzetten van een veilig navigatiesysteem voor de scheepvaart, het verstrekken van vistuig aan kleine vissersbedrijven en het promoten van de handel en het toerisme op het eiland.

Noodsituatie

De ‘Wakashio’, eigendom van de Japanse Nagashiki Shipping, begon op 6 augustus olie te morsen, wat de regering van Mauritius ertoe aanzette een noodsituatie op milieugebied af te kondigen. De volledige impact van de lekkage ontvouwt zich nog steeds, hebben wetenschappers gezegd.

Enkele weken na de stranding brak het wrak in tweeën als gevolg van zware golfslag. Daarbij kwam naar schatting duizend ton stookolie in zee terecht, wat tot ernstige vervuiling van de Mauritiaanse kust leidde. Alleen het achterschip ligt nog vast op het rif. Berger Smit Salvage heeft het ruim 200 meter lange voorschip in naar schatting twee kilometer diep water af laten zinken.