De man, Jay-nel Rosals, werd gevonden op een reddingsvlot dichtbij het eilandje Kodakarajima in het zuidelijk deel van de Japanse archipel. Hij was aanspreekbaar en kon lopen. In de buurt is nog een omgeslagen reddingsvloot aangetroffen, maar daar zat niemand in.

Scheepsramp

Daags na de scheepsramp werd al een opvarende, in een reddingsvest drijvend in zee, gevonden en een dag later een overleden opvarende. Voor het lot van de andere veertig opvarenden wordt gevreesd. Reddingswerkers hebben een reddingsvest en kadavers van verdronken koeien waargenomen in het gebied waar het schip waarschijnlijk is gezonken.

Volgens persbureau Reuters lijken recente inspectierapporten erop te wijzen dat het van containerschip tot lifestock carrier omgebouwde schip de laatste jaren met technische mankementen en operationele problemen kampte. Zo meldden Indonesische autoriteiten op de openbare website Equasis eind vorig jaar problemen met de voortstuwing en de hulpmotoren. Het ging onder meer om ‘tekortkomingen’ van de hoofdmotor en van meetinstrumenten.

Problemen

In een rapport uit 2019 van de Australische autoriteiten over een transport door het veeschip in juni van Australië naar Indonesië werd opgemerkt dat het vertrek een week vertraging had opgelopen als gevolg van ‘stabiliteits- en navigatieproblemen’. Eigenaar Gulf Navigation, technisch manager Marconsult Schiffarht en commercieel manager Hijazi & Ghosheh waren volgens Reuters niet bereikbaar voor commentaar.

Gulf Navigation heeft per e-mail wel laten weten ‘de situatie nauwlettend te volgen’ en dat ‘de harten uitgaan naar degenen aan boord en hun gezinnen’. Verder zei het bedrijf samen te werken met de reddingswerkers en het verlies van de bijna zesduizend koeien, die het schip vervoerde, te betreuren.