Het betreft transporten van warehouses ten westen van het fjord bij hoofdstad Oslo naar het distributiecentrum van Asko ten oosten van datzelfde ford. Asko is behalve groothandelaar tevens een van Noorwegen’s grootste transporteurs en heeft momenteel dagelijks meer dan achthonderd vrachtwagens op de weg. De twee schepen besparen straks op jaarbasis 5.000 ton aan CO2-uitstoot.

Oplevering

Massterly, specifiek opgericht om autonome scheepvaart te ontwikkelen, laat de schepen bouwen in India en verwacht de oplevering ervan begin 2022. Na proefvaarten in het fjord van Oslo zullen de vaartuigen daarna eerst met een ‘gereduceerde bemanning’ in commercieel gebruik worden genomen, om later werkelijk onbemand te gaan varen.

Thomas Wilhelmsen, ceo van de Wilhelmsen group, stelt dat zijn bedrijf hiermee het eerste ter wereld wordt dat onbemande schepen werkelijk commercieel gaat toepassen. Kai Just Olsen, directeur van Asko Maritime, zegt dat de bouw van de twee autonome schepen onderdeel uitmaakt van een grotere operatie van zijn bedrijf die ertoe moet leiden dat het volledige transport van Asko in 2026 volledig emissievrij is.

Volgens Kongsberg Maritime, in Nederland gevestigd in Spijkenisse, moet het project gaan bewijzen dat autonoom varen de scheepvaart duurzaam en veiliger maakt terwijl de logistiek tegelijk efficiënt blijft.