Het schip had 43 opvarenden aan boord, waarvan er een, een Filippijnse man, uit zee is gered. Gevreesd wordt dat de andere 42, en de 5800 stuks vee aan boord, zijn omgekomen. Het achttien jaar oude en onder Panamese vlag varende schip heeft een noodoproep uitgezonden toen het naar schatting 180 kilometer ten westen langs het Japanse eiland Amami Oshima in de Oost-Chinese Zee voer, maar daarna is niets meer van de bemanning vernomen.

Volgens de geredde Filippijn, Sareno Edvarodo, was de voortstuwing van het schip uitgevallen en is het gekapseisd, nadat het door een enorme golf was geraakt. De bemanning had toen al opdracht gekregen reddingsvesten te dragen. Edvarodo zei dat hij in het water is gesprongen en geen andere opvarenden meer heeft gezien voordat hij werd gered.

Oude bekende

Als de bemanning inderdaad is omgekomen, gaat het om een van de grootste scheepsrampen van de afgelopen jaren. Waarom er zoveel mensen op het schip zaten, is onduidelijk. Gewoonlijk vaart dit soort schepen met een veel kleinere bemanning. Die bestond uit twee Australiërs, twee Nieuw-Zeelanders en 39 Filippino’s. Het schip was onderweg van Napier in Nieuw-Zeeland naar Tangshan in China.

De ‘Gulf Livestock 1’ is een oude bekende van de Rotterdamse haven. Het werd als containerschip in 2002 in Duitsland te water gelaten en pendelde jarenlang onder de namen ‘Maersk Waterford’ en ‘Dana Hollandia’ tussen Rotterdam en een reeks Ierse havens. Het kwam in 2012 in het nieuws toen het Rotterdam binnenliep met een tijgerhaaitje op de bulb, dat onderweg was opgeschept.

Verbouwd

Het 630 teu metende shortseaschip werd in 2015 door de oorspronkelijke eigenaar Jungerhans verkocht en vervolgens in Turkije tot lifestock carrier verbouwd. Eigenaar is Rahmeh Compania Naviera SA. Die is gevestigd in de Jordaanse hoofdstad Amman, maar is onder dezelfde naam ook in Panama geregistreerd.

Het 134 meter lange schip werd na de verbouwing omgedoopt in ‘Rahmeh’ en in april vorig jaar al varende in ‘Gulf Livestock 1’. Naar aanleiding van het incident zullen ongetwijfeld vragen worden gesteld over de geschiktheid van een voormalig verbouwd shortseaschip op een deepsea-route, waar orkanen geen ongewoon verschijnsel zijn.

Islamitische normen

Het schip wordt geëxploiteerd door de eveneens in Amman gevestigde Hijazi & Ghosheh Group. Dat houdt zich, onder meer via het dochterbedrijf Livestock Shipping Services, op grote schaal bezig met vervoer over zee van rundvee en schapen volgens Islamitische normen. Dat heeft een groot dochterbedrijf in Australië en beschikt over elf lifestock carriers, waarvan de grootste maar liefst 110.000 schapen kunnen herbergen.

Het dochterbedrijf Turkey Angosta Livestock importeert jaarlijks meer dan 100.000 stuks vee uit onder meer onder meer Australië, de Verenigde Staten, Brazilië, Argentinië en Nieuw Zeeland naar tal van landen in de Golfregio en Noord-Afrika. Op zijn site zegt de groep dat het onder de naam Angos Livestock enorme boerderijen bezit in Australië, Mexico, Uruguay en kleinere in nog 25 andere landen, met genoeg ruimte voor meer dan twee miljoen dieren. Onder de slogan ‘The number of the world’ zegt Angos ‘over de hele wereld ongelimiteerd levende dieren te im- en exporteren’.

Verhit debat

De scheepsramp zal ongetwijfeld het verhitte debat in Nieuw-Zeeland over de toelaatbaarheid van massaal veetransport over zee verder op scherp zetten. Campagneleider Marianne Macdonald van de Nieuw-Zeelandse dierenrechtenorganisatie Safe heeft gezegd dat ‘deze koeien nooit op zee hadden mogen zijn’. De organisatie strijdt al jaren voor een volledig verbod.

Minister van Landbouw Damien O’Connor zei eerder dit jaar na de publicatie van een onderzoeksrapport over de sector dat ‘een voorwaardelijk verbod op de export van levend vee een van de opties is, die worden overwogen’. Volgens het onderzoek, dat werd ingesteld nadat bij transporten duizenden dieren waren omgekomen, bedroeg de waarde van de export van levend vee vorig jaar 54 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar, iets meer dan 30 miljoen euro.