De brandweerlieden raakten gewond toen zich een forse explosie voordeed in het brandende vaartuig, dat na de tevergeefse, acht dagen durende reddingsoperatie uiteindelijk total loss zou worden verklaard. Alle tien de brandweerlui zijn tot op de dag van vandaag onder medische behandeling, drie van hen zijn nog niet in staat te werken, vertelde advocaat Curry Pajcic op een persconferentie in Jacksonville. De medische kosten lopen volgens hem al in de miljoen dollars.

Slechte communicatie

Pajcic verwijt de maritieme bedrijven onder meer een slechte communicatie, zowel tijdens als na de brand. De kapitein en zijn bemanning spraken volgens de advocaat geen Engels, konden niet uitleggen waar de brand was begonnen en hadden ook nog eens snel het brandalarm uitgeschakeld, allemaal problemen waardoor de bestrijding van het vuur volgens hem belangrijke vertraging opliep.

Op het schip waren volgens de advocaat oude auto’s geladen met bestemming Afrika, auto’s waarin vermoedelijk nog geladen accu’s zaten. De brandweerlieden konden de auto’s volgens Pajcic horen claxonneren. Maar officieel duidelijk zal de oorzaak van de brand misschien nooit worden, zegt de raadsman, want bewijsmateriaal ging letterlijk in vlammen op: op de onderliggende autodekken hoopte het gesmolten metaal zich op als stalagmieten.

Bovendien konden de bemanningsleden nooit ondervraagd worden, omdat ze volgens de advocaat door de scheepvaartbedrijven uit de wind werden gehouden en inmiddels al lang weer elders op de wereldzeeën aan het werk zijn.