Hoeveel arbeidsplaatsen worden geschrapt, is niet bekendgemaakt. Wel heeft Clerc gezegd dat een aantal dubbelfuncties als gevolg van de herschikking vervalt. De 58-jarige Zwitser zegt het niet gemakkelijk te vinden ‘om gedag te zeggen tegen deskundige en toegewijde werknemers’. Maar de operatie is volgens hem noodzakelijk om ‘duurzaam te kunnen groeien ten behoeve van collega’s en klanten’.

Volgens het Deense ShippingWatch wil Maersk de mammoet-operatie grotendeels voor 1 oktober afgerond hebben en wordt de omvang van het banenverlies waarschijnlijk pas bij de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal op 18 november duidelijk.

Mislukte strategie

De reorganisatie vloeit voort uit het streven van de vier jaar geleden aangetreden topman Søren Skou om de resultaten, en de beurskoers, structureel op een hoger niveau te krijgen. Geen van beide is tot dusverre echt gelukt. Skou hamert er voortdurend op dat Maersk de efficiency constant moet verbeteren.

De belangrijkste elementen van de operatie zijn de integratie van de Zuid-Afrikaanse rederij Safmarine in Maersk Line en het overhevelen van alle  luchtvracht- en groupage-activiteiten van Damco naar de logistieke tak van Maersk. Daarmee komt definitief een eind aan de mislukte strategie om het voormalige Nederlandse expeditiebedrijf uit te bouwen tot een toonaangevende mondiale logistieke dienstverlener.

Doodsteek Damco

Volgens waarnemers betekent dit de doodsteek voor Damco, dat twee jaar geleden al door de moederholding werd gekortwiekt. Alles wat overblijft, is de Chinese luchtvrachtdochter en -broker NTS, die al onafhankelijk van Damco opereerde. Het bedrijf richt zich vooral op luchtvrachtcharters tussen China en Noord-Amerika.

De Deense reus nam Safmarine in 1999 over en heeft de activiteiten sindsdien grotendeels onder die naam voortgezet. In een circulaire aan zijn klanten schrijft Maersk ‘de lange geschiedenis van passie en de prestaties’ van het merk te erkennen. Maar volgens de groep vertonen de activiteiten steeds meer overeenkomsten met die van Maersk en is nu de tijd gekomen om ze samen te voegen. Safmarine telt nu nog zo’n 1200 werknemers.

Maersk zegt dat de eerder overgenomen rederijen Hamburg Süd en Aliança wel als zelfstandige merken blijven bestaan. Maar ze ontsnappen niet aan de reorganisatie, want de ‘structuur van de back office wordt vereenvoudigd om snellere en effectievere besluitvorming mogelijk te maken’, aldus het concern.