Die bevat een overzicht van de zeven persberichten die de Japanse rederij sinds 25 juli aan het ongeluk heeft gewijd en een beknopt overzicht van de maatregelen, die ze heeft genomen om de gevolgen te ‘mitigeren’. Daaruit blijkt onder meer dat een hulpploeg van MOL door corona-beperkingen pas vanaf 27 augustus op volle sterkte kon opereren.

Ernstig vervuild

De gevolgen zijn, zoals bekend, ernstig. De zuidoostelijke kust is ernstig vervuild door de naar schatting duizend ton stookolie die na de schipbreuk uit het wrak is gestroomd. De Mauritiaanse regering heeft bekendgemaakt dat 39 walvissen en dolfijnen zijn bezweken aan de gevolgen van de olievervuiling.

In een massale demonstratie heeft de bevolking zaterdag in de hoofdstad Port Louis uiting gegeven aan zijn frustratie over de trage afhandeling en geheimhouding rond de ‘Wakashio’-olieramp. Daarbij zouden zo’n 100.000 mensen aanwezig geweest zijn, op een bevolking van 1,3 miljoen. Volgens premier Pravind Kumar Jugnauth heeft de regering echter alles gedaan wat in haar macht ligt om de gevolgen te beperken.

Gevangenisstraf

Volgens de lokale krant L’Express hangt de Indiase kapitein van het schip een forse gevangenisstraf boven het hoofd, tot mogelijk zestig jaar. Hij wordt formeel beschuldigd van ‘onwettige ingrijpen in de exploitatie van een schip’, wat  heeft geleid tot onveilige navigatie. Hij moet maandag voorkomen en verwacht wordt dat hij in detentie moet blijven.

Volgens Forbes is het opzettelijk afzinken van het afgebroken voorschip, een week geleden, mogelijk een misdrijf. Het Amerikaanse tijdschrift stelt dat mogelijk bepalingen van het IMO-Marpol verdrag zijn geschonden. Het ruim 200 meter lange voorschip brak na bijna vier weken af en is door berger Smit Salvage, onderdeel van Boskalis, in opdracht van de Mauritiaanse regering in 2000 diep water afgezonken. Voor zo ver bekend zijn er geen initiatieven gestart om de legitimiteit daarvan te onderzoeken.

Bekijk de afzinking van de ‘Wakashio’