Core-Power van Mikal Bøe schetst in ronkende termen de unieke perspectieven van deze energiebron, die alle andere mogelijke manieren van emissieloze voortstuwing in de schaduw zou stellen. Het zou zelfs de enige levensvatbare rendabele, veilige nul-emissie technologie zijn.

Atoombatterij

Het gaat daarbij niet om ‘oude’ nucleaire technologie met lichtwaterreactoren, zoals die worden gebruikt op onderzeeërs, vliegdekschepen en ijsbrekers, maar nieuwe geavanceerde ‘atoombatterij-technologie’. Andere alternatieven, zoals waterstof en ammoniak als brandstof, zijn volgens Core-Power veel te duur en onveilig.

De basis van het verhaal is de maritieme Molten Salt Reactor (m-MSR), ofwel gesmolten zoutreactor, ook wel bekend als thoriumreactor. Die is gebaseerd op een al in de jaren vijftig ontwikkelde technologie, waarbij splijtstof (thorium of uranium) opgeslagen wordt in gesmolten zout, dat tevens als koelmiddel dient.

Experimenten

Ondanks een eindeloze reeks experimenten, heeft de technologie tot nu toe nauwelijks werkende systemen opgeleverd. Op papier hebben MSR’s grote voordelen ten opzichte van conventionele reactoren. Zo kunnen ze in principe bij normale luchtdruk werken, waar lichtwaterreactoren een druk tot 150 atmosfeer nodig hebben. Daardoor is de constructie van een MSR in principe vele malen goedkoper.

Core-Power stelt dat ‘de brandstof de koelvloeistof van een MSR is en de koelvloeistof de brandstof, die dus niet weg kan lekken’. ‘Wat in Tsjernobyl of Fukushima is gebeurd, is ondenkbaar met een m-MSR’, zegt de start-up. Volgens het bedrijf ‘groeit de opwinding in de maritieme sector’ omdat MSR’s grote schepen als supertankers en 24.000 teu-containerschepen dertig jaar lang volledig elektrisch kunnen aandrijven, zonder dat ze hoeven te tanken.

Consortium

Het bedrijf, dat ook in Singapore is gevestigd, zegt samen te werken met ‘een consortium van vooraanstaande m-MSR-ontwikkelaars’. Welke partijen dat zijn is evenwel onduidelijk. Ook geeft Core-Power geen enkele indicatie van de ontwikkelingskosten of de prijs van zo’n maritieme gesmolten zoutreactor, noch van de afmetingen van zo’n installatie.

Wel toont het bedrijf zich op zijn site onwaarschijnlijk optimistisch over het tempo waarin de scheepvaart kan overschakelen op het gebruik van atoombatterijen. De huidige vloot van naar schatting 40.000 kleinere schepen zou in de periode 2024-2028 al kunnen gaan varen op synthetische ‘elektrobrandstoffen’ zoals groene ammoniak, dat geproduceerd wordt met atoomstroom uit MSR’s.

En vanaf 2028 zou er een nieuwe generatie grote schepen met een eigen reactor in de vaart komen, die nooit meer hoeven te tanken. Bovendien worden ze groter, sneller en goedkoper dan de huidige schepen, belooft Core-Power. Kortom, de technologie opent ‘een nieuwe toekomst voor de wereldwijde scheepvaart’. Wie daar vertrouwen in heeft, is zeer welkom om te investeren.