Topman Eli Glickman van Zim Integrated Shipping Services, zoals Israëls nationale rederij voluit heet, spreekt in het kwartaalbericht van een ‘significante verbetering’. Die formulering gebruikte hij ook toen de groep meldde dat het verlies over het eerste kwartaal op jaarbasis was teruggebracht van 24,3 miljoen tot 11,9 miljoen dollar.

Prijsstijging

Net als andere containerlijnen voer Zim wel bij de prijsstijging in het overzeese containervervoer als gevolg van capaciteitsbeperking door middel van het schrappen van afvaarten. Het transportvolume daalde ten opzichte van het eerste kwartaal met ruim 12% tot 641.000 teu. De omzet daalde ook, maar met 5% tot 834 miljoen dollar beduidend minder.

Over de eerste helft van het jaar kwam de nettowinst uit op 13,4 miljoen dollar tegen een nettoverlies van 19,2 miljoen vorig jaar. Glickman schrijft die verbetering vooral toe aan de eigen inspanningen. Hij rept van ‘een flexibele reactie en sterke initiatieven die zeer goed zijn ontvangen door verladers’. Ook is Zim doorgegaan met ‘de verbreding van het scala aan digitale tools en de verbetering van de manier van zakendoen met de klant’.

De Israëlische financiële krant Globes meldt dat Zim de florissante kwartaalcijfers aangrijpt voor een onderzoek naar de mogelijkheid om via een beursgang in Londen of New York geld op te halen. De krant schrijft dat de rederij daarvoor de investeringsbanken Zacks, Barclays en Citi in de arm heeft genomen en dat de waarde van Zim op 750 miljoen dollar wordt geschat.