In Mauritius zijn beelden vrijgegeven van de roemloze ondergang van het ruim tweehonderd meter lange ladingdeel van de bulkcarrier. Dat scheurde ruim een week geleden vlak voor de brug van het achterschip af, drie weken nadat de onder Panamese vlag varende bulkcarrier voor de kust van Mauritius op een koraalrif was gelopen.

Waterdiepte

De Amerikaanse Maritime Executive citeert een verklaring van het bergingsteam dat het wrak maandag rond 15.30 uur onder de golven verdween. De bergers hebben het vorige week een stuk uit de kust gesleept naar een niet precies bekend gemaakte locatie of het af te zinken. Ook is niet bekend gemaakt wat de waterdiepte ter plekke is. Boskalis was niet onmiddellijk voor een toelichting bereikbaar.

Op satellietbeelden van Ursa Space Systems is te zien dat de ‘Boka Summit’ en de ‘Boka Expedition’ het voorschip dagenlang in zuidoostelijke richting van Mauritius weg hebben weggesleept. Volgens AIS zijn beide slepers inmiddels weer terug bij het 2000 vierkante kilometer metende eiland.

Afgeborreld

Het is de tweede keer binnen korte tijd dat een enorm wrak van een gestrand schip wordt ‘afgeborreld’, zoals bergers het graag uitdrukken. Twee maanden geleden onderging de ertscarrier ‘Stellar Banner’ van het Koreaanse Polaris voor de kust van Brazilië hetzelfde lot. Met een lengte van 340 meter en een draagvermogen van 300.000 ton is dat het grootste schip dat ooit doelbewust tot zinken is gebracht. Anders dan bij de ‘Wakashio’ is daar vanuit de milieubeweging nauwelijks aandacht aan gegeven.

Smit Salvage is van meet af aan bij de beredding van het schip betrokken geweest, dat op 25 juli op het een rif bij kaap Pointe d’Esny liep. De bergers hebben niet kunnen voorkomen dat door zware zeegang steeds meer scheuren in de romp ontstonden, waardoor naar schatting duizend ton olie in zee terechtkwam en het schip uiteindelijk brak. Het afzinken had nogal wat voeten in de aarde, want de bergers hebben gaten moeten boren in de waterdichte schotten tussen de ruimen van de de ‘Wakashio’ om de ondergang te bespoedigen.

Gearresteerd

De kapitein en de eerste stuurman zijn intussen door de Mauritiaanse autoriteiten gearresteerd. Zij worden beschuldigd van het negeren van de regels die gelden voor ‘veilig en verantwoord navigeren’. Volgens niet bevestigde berichten was de bemanning een verjaardagsfeestje van een van de opvarenden aan het vieren toen de bulkcarrier op de klippen liep.

Het Amerikaanse Forbes heeft een kaartje op basis van AIS-satellietinformatie gepubliceerd, waarop te zien is dat de bulkcarrier in rechte lijn op de punt van het eiland is afgevaren. De Wakashio voer in charter voor Mitsui OSK Lines en was op weg van China naar Brazilië.